برندسازی شخصی در محیط کار با مدل PIE

برندسازی شخصی با مدل PIE

اهمیت برندسازی شخصی و مهارت های پایه گذاری یک برند شخصی را در مقالات قبل متوجه شدیم. برند شخصی برای همه افراد در هر سطحی که در حال فعالیت هستند میتواند ایجاد شود. محیط کار، کاربردی ترین جایی است که برندسازی شخصی میتواند در آن موثر باشد. رسیدن به جایگاه شغلی مطلوب، ارتقا رتبه در محل کار، ایجاد ثبات و حاشیه امن کاری و جلب اعتماد کارفرما از نتایج داشتن برند شخصی در محیط کار است. جایی که برندشخصی میتواند ارتباط نزدیک تری با پولسازی داشته باشد!

برندسازی شخصی در محل کار

مدل PIE یک روش برندسازی شخصی است که کاربرد بیشتری برای برندسازی در محیط کار افراد دارد. طبق این مدل برای رسیدن به سطح مطلوب اعتبار در محیط کاری فعلی شما باید بین چند عامل مختلف به تعادل برسید. این مدل برای اولین بار در کتاب ” Empowering Yourself: The Organizational Game Revealed” نوشته Harvey Coleman معرفی شد و در آن هاروی رسیدن به موفقیت شغلی را در این مدل خلاصه کرد.

کلمه PIE برگرفته از حروف ابتدایی سه کلمه Performace، Image و Exposure است. سه بعد اساسی که اگر در محیط کاری بین آنها تعادل ایجاد شود، برند شخصی شما نیز به حد مطلوبی رشد خواهد کرد.

عملکرد شما در محیط کار (Performance):

عملکرد شما و فعالیتی که در محیط کاری انجام میدهید، باید دیده شود. سایر همکاران شما باید نقش شما را در کاری که انجام میدهید پررنگ حس کنند. فعالیت شما در تیم یا گروهی که قرار دارید باید دیده شود تا بتوانید خود را در دید مدیران و سایر همکارانتان اثبات کنید. این بعد مبنای ابعاد بعدی معرفی شده در این مدل است. بدون عملکرد برجسته و قابل تامل در محیط کاری نمیتوان درک و تصویر خوبی در دید سایر همکارانتان ایجاد کنید و طبیعتا نمیتوانید نظر افراد بالا دستی در محیط کار را جلب کنید.

درک و تصویر ایجاد شده از شما در محیط کار (Image):

عملکرد خوب باعث ایجاد درک بهتر شخصیت شما در محیط کاری یا خارج از آن میشود. تصویری که از شما در ذهن سایر همکارانتان شکل میگیرد بسیار میتواند در جلب اعتماد آنها موثر قرار بگیرد.

شما باید با عملکرد مناسب بتوانید تصویری از خودتان در ذهن مدیر ایجاد کنید که نشان دهد شما بیشترین مسئولیت پذیری و بهره وری را در انجام امورات مربوط به خودتان در محیط کاری دارید. در این صورت مدیر یا همکار میتواند روی مهارت ها و توانایی های شما در سطوح بالاتر شغلی حساب باز کند.

در معرض دید قرار گرفتن فعالیت شما در محیط کار (Exposure):

در ادامه یک عملکرد موثر در محیط کاری، دیده شدن فعالیت شماست. در یک فعالیت گروهی یا تیمی شما باید نقشی موثر و برجسته داشته باشید. همکاری در تیم مانند اجزای یک سیستم هستند که در صورت عملکرد ضعیف یک جزء عملکرد کل سیستم به خطر میا‌افتد. اگر نقش شما در عملکرد تیم کاری دیده نشود، سایر همکاران و مدیران میتوانند نسبت به فعالیت شما مشکوک شوند با از اعتمادشان نسبت شما کم کنند.

بسیاری از افراد ابعاد معرفی شده در این مقاله را به صورت پیشفرض در ذهن خود بررسی میکنند و برای ایجاد تعادل بین آنها در تلاش هستند. شاید نیازی به معرفی آنها نبود ولی نقش آنها در شکل گیری یک برند شخصی متعادل در محیط کاری میتواند بسیار موثر باشد. مدیران شما برای اینکه شما را لایق ارتقا رتبه در کار بدانند باید بتوانند به مهارت ها و توانایی های شما اعتماد کنند و باید درک صحیحی از عملکرد شما در محیط کاری داشته باشند. این همان برند شخصی‌ای است که تاثیر بسیار زیادی میتواند در زندگی ما داشته باشد اما ما شاید آن را زیاد جدی نگیرید.

باید یادآور شوم که هر برند شخصی یک موجود زنده ای است که توسط فرد ایجاد میشود و باید مثل خود فرد مدام تغذیه و رشد کند تا بتواند به بلوغ برسد. همانطور که برای رشد و تعالی فرزندان سرمایه گذاری میکنیم و برای آنها اهمیت قائل میشویم، برای رشد برند هم به همان نسبت باید سرمایه گذاری کنیم.


این محتوا به صورت اختصاصی در تیم Dromen تهیه و تولید شده و در این وبسایت نسخه زبان فارسی آن با تاخیر قرار داده میشود.

علی زین الدینی مهر 6, 1400 ۰ مقاله

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.